Dec 8, 2010

'Search Box' di Online Shopping Blog/Web

Hari ni timbul keinginan melawat blog2 yg menjual baju dan aksesori baby. Saja browsing kot2 terberkenan nak membeli. Seronok shopping dgn hanya tekan butang enter ni. Tak yah nak terkial2 parking keter kat shopping kompleks huhu!

Keadaan sebenar kibod ku.. Tak cayer? cuba cek kibod kowang lak..


Selalunya kalau kita menyopping secara online, keperluan kita bukan la di tahap terdesak atau desperado.  Maknanya tak de maknanya! kalau nak sgt dgn barang tu, pegi je la beli kat kedai. Kalau kita rajin berjalan, kita akan dapati harga berbeza di antara satu sama lain walaupun jenama, gambar dan saiz produk adalah sama. Blog seperti ni selalunya jenis friendly - iyela nak tarik customer - mrk akan letak widget chatbox, supaya senang nak berurusan.



Bila dah jumpa blog yg kita dah nmpk convincing ada harapan nak mengkosongkan poket, amat lah mengecewakan bila barang yg kita nak tak jumpa. Lantas timbul niat di hati ikhlas ni menyarankan supaya blogger tu letak search box supaya senang customer nak terus cari apa yg kita nak. Iyela kita bukannya ada masa sgt nak browsing, kalau boleh buat konsep KISS - Keep It Short and Simple kan? Tak pyh la kita nak klik-klik older post doploh kali. Customer tentu bosan dan beralih ke blog lain, betol tak?




Oleh kerana saya dah pernah order kat blog ni, saya pun friend-friend dgn dia sebagai mukadimah sebelum menyuarakan saranan letak search box untuk memudahkan customer.  Dia gelak - hahaha! - bila saya puji blog dia sbb byk sgt item yg menarik sampai tak tau mana nak pilih. Bila kita suggest search box - tau apa dia jwp? 
 
"MALAS.."

Saya agak tersentap dgn jawapan tu. Salah ckp ke saya? Agaknya saya berlagak pandai.. Terus saya ckp, "mudah je, letak tag nanti dia auto label bila kita add gadget" Dia senyap. Rasa keadaan agak tak menyedapkan ati, saya terus kata, "kalau gitu tak pa la.. tq.." Boleh lak dia jwp, "tq"

Lps termenong sejenak, saya pun 'angkat kaki Romeo' dengan mendelete nick dia dr widget chatbox huhu! 


Kepada blogger online shopping yg lain.. hrp kes ni dpt iktibar.. Bayangkan anda berada di kasut saya.. (put yr position in my shoes ekekek!)

4 comments:

Anonymous said...

Pretty nice post. Aku hanya tersandung pada blog Anda dan ingin mengatakan bahwa saya telah benar-benar menikmati browsing posting blog Anda. Dalam hal apapun saya akan berlangganan feed Anda dan saya harap Anda menulis lagi segera!

AQisH said...

aisshh ada gak camtu eh..nak kasik senangkan pembeli dia plak MALAS chaitt..nasib lom jumpa lg penjual yg cenggini..

.::Gee::. said...

Cuba tgk kt online shopping blog yg pames yg listed dlm malaysiaonlineshopping web. Siap ada kategori - boys, girls. Ada yg buat ikut bajet - RM20 ke bwh, RM21-RM30. No wonder mrk tu hangat di pasarankan? Tnkat main tangkap muat nk bisnes baik tak yah niaga..

Anonymous said...

You'll want to add a facebook button to your blog. I just bookmarked this article, although I had to complete it manually. Simply my $.02 :)

- Robson

Top Ad 728x90